Ambasada RP odpowiada BBC: „nie popieramy antymuzułmańskiej retoryki”

Ambasada RP odpowiada BBC: „nie popieramy antymuzułmańskiej retoryki”

W głośnym programie „Newsnight” dziennikarze BBC zarzucili Ambasadzie RP w Londynie współfinansowanie wydarzeń, w których brali udział „skrajnie prawicowi”, polscy publicyści, między innymi Marcin Rola czy Rafał Ziemkiewicz.

W listopadzie 2017 roku w Slough zorganizowano Targi Książki, w których udział wzięli między innymi Rafał Ziemkiewicz czy Witold Gadowski. W materiałach video, stanowiących relacje z tego wydarzenia, można zobaczyć, jak uczestnicy jednego ze spotkań z publicznością (w którym brał udział wspomniany Marcin Rola) – zamiast dyskutować o literaturze – zastanawiali się nad tym, czy Europa jest w stanie przetrwać jako „kontynent białego człowieka” i namawiali do „walki z wrogiem”.

Podobne polonijne wydarzenia, organizowane przez środowiska określające się jako patriotyczne, w których udział brali kontrowersyjni mówcy (znani między innymi z krytyki islamu i oskarżani o powielanie negatywnych stereotypów czy agresywnego języka) od dawna budziły niepokój znacznej części brytyjskich środowisk walczących z dyskryminacją oraz lokalnych służb. Retoryka, jakiej używali zaproszeni na polonijne eventy goście jest bowiem w Wielkiej Brytanii traktowana jako „mowa nienawiści”. Przedstawiciele strony brytyjskiej obawiali się też, że zaproszeni na takie spotkania prelegenci próbują zradykalizować Polonię w UK i – poprzez manipulację – zbić na niej kapitał (polityczny, finansowy etc.).

Smaczku sprawie dodawał fakt, że Targi Książki w Slough były współfinansowane przez Ambasadę RP w Londynie, która – zdaniem wielu komentatorów – od zmiany ekipy rządzącej w Polsce zajmuje się głównie promowaniem rodzimej skrajnej prawicy w UK (zamiast budować pozytywny wizerunek Polaków w Wielkiej Brytanii, co jest potrzebne zwłaszcza teraz, przed Brexitem).

Oświadczenie Ambasady

Ambasadę RP w Londynie do tablicy wywołali autorzy głośnego reportażu, wyemitowanego w programie BBC „Newsnight” (o reportażu pisaliśmy tutaj – KLIK!).

Ambasada RP odpowiedziała twórcom materiału oświadczeniem, w którym informuje, że „nie popiera jakiejkolwiek skrajnej retoryki czy to antymuzułmańskiej czy to antyimigracyjnej”. Ambasada tłumaczy też, że w przypadku Targów Książki w Slough, dofinansowała wydarzenie (z funduszy polonijnych MSZ) kwotą 1019,39 funtów oraz przyznała, że Targi Książki są jednym z wielu przedsięwzięć polonijnych, które wspiera z wykorzystaniem wspomnianych wcześniej funduszy.

„Dofinansowanie było udzielone w dobrej wierze dla przedsięwzięcia polonijnego, które miało wspierać czytelnictwo w języku polskim oraz promować polską historię wśród Polonii, organizowanego przez kręgi konserwatywne i prawicowe, a nie, jak sugeruje program BBC, ekstremistyczne” – podkreśla Ambasada RP w Londynie.

W dalszej części oświadczenia dyplomaci zaznaczają, że „Ambasada nie jest jednak w stanie śledzić, kontrolować ani odpowiadać za wszystkie wypowiedzi gości zaproszonych przez organizatorów polonijnych. Ambasada pragnie podkreślić, że MSZ i placówki dyplomatyczne działają na podstawie i w granicach kompetencji wyznaczonych przez przepisy prawa międzynarodowego i krajowego”.

Ambasada w oświadczeniu deklaruje także, że: „Jeśli istnieją poważne wątpliwości co do charakteru wydarzenia, Ambasada nie wspiera takiego przedsięwzięcia”. Za przykład jednostka podaje Bieg Tropem Wilczym. Ambasada wycofała się ze wsparcia tego wydarzenia po tym, jak dowiedziała się, że jego uczestnikiem ma być Jacek Międlar. „Niestety w między czasie organizatorzy wydarzenia zdążyli wykorzystać logo Ambasady na materiałach promocyjnych wydarzenia i było za późno, aby wycofać materiały te z obiegu” – precyzuje Ambasada.

Pełny tekst oświadczenia Ambasady RP w Londynie jest dostępny pod tym linkiem: https://londyn.msz.gov.pl/pl/aktualnosci/oswiadczenie_ambasady_w_zwiazku_z_emisja_programu_bbc__newsnight__o__grupach_skrajnie_prawicowych_

Kategorie: Wydarzenia UK

About Author